Co znamená 30 let v životě člověka? Mládí, sbírání zkušeností, ale také učení se, jak porozumět životu.
Kdybychom tuto paralelu použili ke třicátému výročí společnosti, nabírá pak úplně jiný rozměr. Není to již mládí, nýbrž zkušenost a stabilita. Nejsou to nově nabyté vědomosti, ale letitá praxe a šikovnost lidí. Učení se, jak porozumět životu je paralelou pro flexibilitu a schopnost firmy vyvíjet se a jít s trendy dnešní doby.
…vTISKli jsme času řád. Slogan, který dokonale vystihuje tiskárnu Baloušek. Firma, která vznikla v roce 1990 v malém městě Hlučín, je unikátním příkladem toho, jak důležitá je tradice, soudržnost a vytrvalost.
Polygrafický svět je velmi konzervativním světem. I přesto se podařilo bratrům, Petrovi a Renému Balouškovým, prorazit a dostat se mezi nejlepší výrobce kalendářů, diářů a tiskopisů v České republice.
„Začali jsme tiskem do češtiny přeložených návodů, jak používat mikrovlnné trouby a fritovací hrnce. Ukázalo se to jako chytrý podnikatelský tah. Ale my bychom možná dělali cokoliv. Vše se zdálo být snadnější a smysluplnější než být zaměstnancem v minulém režimu. Zda to byla velká odvaha? Myslím, že ne, dostali jsme nápad, chytili jsme se ho a už to jelo skoro samo. A vidíte, mnoho lidí si stěžuje, jak to měli v začátcích podnikání těžké a my jsme byli asi výjimka,“ říká Petr Baloušek.
Tiskárna je od svých prvopočátků rodinnou firmou s velkým štěstím na lidi. Mezi současnými více než padesáti zaměstnanci je většina „prajzských“ patriotů. Někteří jsou v tiskárně již více než dvacet pět let. Jsou zkušení, zruční, kreativní a rádi předávají zkušenosti mladším následovníkům. „Máme zde manželské páry, rodiče přivedli své děti, které tu začínaly třeba na prázdninových brigádách a dnes jsou stálými zaměstnanci. Sami si je zaučíme a vyhovuje nám to. Fluktuace je u nás minimální, na jednu stranu je to dobře, znamená to, že lidé jsou spokojeni, ale mírná obměna pracovníků může být i zdravá, kolektiv se omlazuje. Vždyť za chvíli bychom tady pomalu byli všichni důchodci. Předtím jsme do chodu a řízení firmy zasahovali víc, komunikovali a předávali jsme úkoly všem lidem ve vedení. Teď tady máme již dva roky výkonného ředitele a všechno řešíme přes něj. Je to efektivní a přínosné jak pro nás, tak i pro zaměstnance,“ dodává Petr Baloušek.
Pro majitele firmy i její vedení je důležité, aby zaměstnanci odváděli nejen kvalitní práci, ale aby se cítili hlavně spokojeně. „Vzájemně se respektujeme, vážíme si jeden druhého, naší prioritou je, aby měli každý měsíc výplatu na účtu včas. Dá se říct, že jsme jedna velká rodina, scházíme se i mimo práci, každoročně pořádáme několik společných akcí“ přidává se René Baloušek.
Ve firmě panuje atmosféra sounáležitosti a vzájemné souhry. Šikovnost a „know how“ zde určitě nechybí. Široká nabídka diářů, „vymazlený“ design, precizně propracovaná, ručně šitá vazba nebo nádherné kalendáře, které vás svými obrázky pohltí. A co třeba přáníčka z recyklovaného papíru s ručně psaným písmem a vtipnými slovními hříčkami. To je tiskárna Baloušek.
Společnost tvoří především všichni její zaměstnanci. Zdejší lidé zapadají do sebe jako skládačka, doplňují se, přinášejí nové nápady. A protože „víc hlav, víc ví“, produkty tvoří také společnými silami.
Baloušek, s.r.o. je dítě štěstěny. Štěstí je mít originální nápad, promyšlený plán, obětavé lidi, efektivní organizaci, spontánní nadšení a pak to jde samo. Tak ať to štěstí vydrží ještě dalších 30 let!